På Fält(översten)

Idag var det field mission på schemat. Jag och en kollega åkte in till Fältöversten för att ta reda på vad folk kan om tjänstepension.

Klockan var mitt i lunchruset när vi körde igång - jag bakom kameran och copywriter Tomas framför. Vissa verkade tro att vi var ute efter att skada dem och tog mer eller mindre skydd mot oss när vi gjorde våra harmlösa närmanden. Andra tyckte dock att det verkade spännande, men när de hörde vad det gällde kom ursäkterna flygande.

Johannes Brost kom gående och jag låste siktet direkt. Jag uppmanade min mic-förande kollega att utmana honom, men tyvärr fegade han ur. Vilket vi naturligtvis grämde oss över båda två senare.

Även Magnus Uggla kom gående med en mjukglass tätt tryckt mot ansiktet, vilket var i princip det enda man såg mellan uggleboet i toppen och sneakersena i botten. (Han är kort alltså.)

Resultatet för den som vill veta visade på förvånansvärt många insatta. 50% ungefär verkade ha koll på vad tjänstepension är. Vet du? Utan Google alltså.

Kommentarer
Suss skrev:

VAD tjänstepension är, är ju inte så klurigt. Det luriga är ju att veta om, hur och var den bör placeras. Gulp. Om jag ändå kunde lite mer inom området, ja då skulle jag placerat skiten i aktiefonder, högrisk och lite säkrare kombinerat. Men nej då. Jag vet inte ett piss.

2008-12-17 @ 08:39:33
URL: http://manzuri.wordpress.com
Joel skrev:

Men du hade ändå räknats till en av de kunniga i vår undersökning. Så det så.

2008-12-17 @ 09:31:49
URL: http://joeltipsar.blogg.se/
Tina skrev:

Tjänstepension: De små uschliga penningarna man förväntar sig att få i pension och som arbetsgivaren sparat åt en? Är det mitten av pyramiden i orangea kuvertet? Toppen av pyramiden är i alla fall de fattiga sekiner man själv sparar...

2008-12-17 @ 20:54:49
URL: http://meanwhilesomewhereelse.blogg.se/
Joel skrev:

Ja, det jag har snappat upp är att det är vad arbetsgivaren sätter undan åt dig. Tydligen rår man inte själv särskilt mycket över detta, men man kan begära/be att få pengarna placerade i ett visst bolag. Ex. Alecta eller Länsförsäkringar.

2008-12-17 @ 21:08:17
URL: http://joeltipsar.blogg.se/
J skrev:

Ingen aning...



Men en gång försökte jag få kock-tinas autograf.. hon vägrade när hon insåg att jag ville att hon skulle skriva under ett köpekontrakt på en mobiltelefon.. =/

2008-12-18 @ 01:30:52
URL: http://kreftans.blogg.se/

Den nyfikne får återkomma, för svar på sin kommentar.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Till bloggens startsida
Trackback
RSS 2.0