Återinför tomten

Jag är förmodligen sent ute, men jag kom på en jättebra grej att tipsa om. Somliga förkastar den förmodligen totalt, men jag tror att andra, som jag, höjer den till skyarna.

Det handlar om en julklappsvariant. Inte att förväxla med ett julklappstips, för detta syftar på en revolutionerande idé som skulle kunna spara in på tusentals hjärtinfarkter, skosulor, hårkalufser, äktenskap och hundralappar.

I min familj infördes denna variant förra julen, och den går ut på att man inom familjen har ansvar för inköpet av en, och Endast en julklapp. Vi har valt att lämna samtliga med Avs. Tomten eftersom att alla är med och kommer fram till lämplig present. Som ni förstår kan man på detta sätt lägga ut betydligt mer, både av sin tid och julbudget på julklappen i fråga, istället för att tvingas köpa pockets på REA-bordet för att inte få leva på burkravioli resten av vinterhalvåret. Vilket även uppskattas av mottagaren. Såklart.

Kommentarer
Suss skrev:

Nu vet jag inte vilket du menar; att alla bara väljer en julklapp ur en hög, eller att man drar lott och får en bestämd person i förväg att köpa till. Det sista är att föredra. Ska man köpa något som passar alla, så blir det en väldigt stor hög med böcker/godis/vinflaskor. Åtminstone i de lottningar jag har varit med om...

2008-12-10 @ 15:45:07
URL: http://manzuri.wordpress.com/
Joel skrev:

Fel fel fel. Man kan välja att lotta vem man skall köpa åt vilket jag tror vi gjorde sist, men poängen var att man bara köper En present.



Ex:

Mamma köpter till dotter,

dotter köper till pappa,

pappa köper till mamma.



Och man köper bara en present var, men en desto större och finare istället för att köpa en liten till alla i familjen. Men alla presenterna är från tomten (alla). Alltså, alla får varsin, stor, saftig och fin present istället för massa små. Jättebra tycker jag.

2008-12-10 @ 16:18:56
URL: http://joeltipsar.blogg.se/
S skrev:

Ja men då var det ju det braiga sättet! SÅ vill jag också göra. Tyvärr håller ingen annan med. Nu ska vi hitta EN fjunig present (som måste vara billig dessutom), och som ska passa samtliga i makens släkt. Vad tror du en 18-årig festande babe och en pensionerad nybliven änkling till 70-åring vill ha båda två...? Beats me.

2008-12-11 @ 01:08:31
URL: http://manzuri.wordpress.com
Joel skrev:

Wow, det låter som en sugig variant. Det kanske blir en tripp till Bokias REA-bord ändå..?

2008-12-11 @ 22:30:20
URL: http://joeltipsar.blogg.se/

Den nyfikne får återkomma, för svar på sin kommentar.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Till bloggens startsida
Trackback
RSS 2.0