Detta våld

Jag känner att jag gjort mig skyldig till hyckleri. För ett tag sedan skrev jag ett inlägg som i princip handlar om att jag tycker det är förkastligt med all våldsförsköning i filmer och spel. Och så går jag och köper GTA 4 i julklapp till min bror!?

Jag kommer ihåg att jag spelade första upplagan av GTA för många många år sedan, när datorn inte var mer utvecklad än att man precis kunde förstå av miljön att det man styrde var en människa. Det var fruktansvärt kul att stjäla bilar och försöka åstadkomma så mycket förödelse som möjligt innan man till sist blev skjuten av polisen. Ofta styrde man även upp bilen på trottoaren och plöjde ner oskyldiga människor i massor till ljudet av dödsångestvrål.

Himla trevligt va? Nu var ju detta som jag nämnde på den tiden man inte kunde urskilja mer mänsklighet i karaktärerna än antalet armar och ben, men i senaste versionen, GTA 4, är det stor skillnad. Det är fruktansvärt verklighetstroget. Igår kväll satt jag faktiskt och spelade det splitter nya spelet tillsammans med båda mina bröder, och jag kände stundvis ett väldigt obehag. Ett obehag som jag antar att man inte känner som barn eftersom man inte förstår hur skrämmande nära verkligheten man kommer. Men nu när man levt ett par år i vuxenvärlden och har situationer att relatera till kan det helt plötsligt bli ganska groteskt även med en simulerad misshandel.

Men fan, det var ganska kul. Fast jag ångrar ändå att jag köpte det. Go principer!


Kommentarer
ullrika skrev:

erkänner att jag blev upprörd och slutade läsa efter att du erkänt att du köpt ett av historiens mest idiotkorkadaste spel till brüschan. uschiamej. skäms!

2008-12-29 @ 00:20:51
URL: http://akirllu.blogg.se/
Joel skrev:

slutade läsa till och med? tänkte du inte att jag skulle komma någonstans med inlägget?



men du har rätt, jag skäms faktiskt. det är inte alls ett spel jag egentligen vill stödja, och jag önskar faktiskt att jag kunde lämna tillbaka det och ge honom simpsons eller nåt istället.

2008-12-29 @ 00:27:01
URL: http://joeltipsar.blogg.se/
S skrev:

Satt och funderade över det här med våld/skräckfilmer senast igår. Filmen som kom på tal då var Tandläkaren. Det är ju helt sjukt att sådana filmer görs. Men det handlar väl om människors begränsningar, och att det alltid har funnits de som utnyttjar dessa och njuter av att tänja på gränserna. Det är ju "så coolt" att gå för långt och att inte ha några hämningar. Men visst är det galet, och jag tror som du att barn kan bli avtrubbade. Och tack för att du frågar, 2-åringen har gått från en sjuka till en annan. Men hey, vad som helst är ju trevligare än magsjuka! :-)

2008-12-29 @ 09:41:18
URL: http://manzuri.wordpress.com/
ullrika skrev:

har fortfarande inte vågat läsa! är rädd att det ska va av typen "trodde det var kasst men det var asaskoj" eller nåt sånt där.



helt rätt. haha! simpson är bättre :D

2008-12-29 @ 23:17:51

Den nyfikne får återkomma, för svar på sin kommentar.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Till bloggens startsida
Trackback
RSS 2.0