Syoguiden Joel

En god vän kände att han behövde hjälp att finna studiemotivation, och gjorde då det enda rätta. Han vände sig till denna blogg och dess allsmäktige tipsare. Nu studerar ju inte jag för tillfället, men jag gjorde för inte allt för länge sedan, och inte för att vara skrytsam, men jag var ganska bra på det. Bäst var jag nog när jag hade ont om tid. När jag hade ett tight schema liksom. Då var jag illa tvungen att göra läxorna så fort jag kom hem från skolan för att överhuvudtaget kunna vara med på hockeyträningen eller vad det nu kunde vara.

Struktur är nyckeln till egenfrihet och trygghet.

Jo, för så är det. Har du struktur i livet och vet med dig vad du behöver göra för att nå dina mål och delmål, då är det också lättare att känna sig trygg och att unna sig själv stunder av soffpotatisande (senast inkomna verbet i ordboken - att soffpotatisa).

Alltså gode vän som ville ha tipset, mitt råd till dig är att avsätta en viss tid varje dag åt studierna. Och det duger ofta inte med att säga till sig själv "en timme om dagen" eftersom den timmen är väldigt abstrakt och ofta hamnar på gränsen mellan nuvarande dag och nästa (OM den infaller). Det bästa är således att avsätta exempelvis 18-19:00 till studietid, eller bestämma att si och så många sidor ska avverkas. Ett bestämt mål helt enkelt. Gör man det så blir det mycket enklare att hålla kolla på vad man faktiskt åstadkommit, och möjligheten att skjuta upp förminskas. Har man riktigt flyt en dag kan man till och med köra vidare och belöna sig själv med ett extra avsnitt Family Guy dagen därpå. God lycka!

Kommentarer
Simon. skrev:

Tack för tipset jolle :D

2008-11-26 @ 23:00:30
J skrev:

Satan, bra tips men ack så svårt att genomföra...



Haha tack så mkt, jag var bittrare på det mesta på den tiden... =) jag är också glad att jag är tillbaka

2008-11-26 @ 23:11:17
URL: http://kreftans.blogg.se/
Plymen skrev:

Man njuter mest av att bara slappa om man har fått undan det som måste göras. Annars ligger man bara i soffan med dåligt samvete... Ibland så lyckas man med detta...

2008-11-27 @ 09:18:15
URL: http://www.mobilblogg.nu/plymen

Den nyfikne får återkomma, för svar på sin kommentar.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Till bloggens startsida
Trackback
RSS 2.0