This is England

Detta har tagit alldeles för lång tid. Jag såg en riktigt bra film i förra veckan som jag tänkte att jag skulle rekommendera här och nu. Den är visserligen som min bror påpekade relativt gammal, men ålder spelar ingen roll brukar det ju heta.

Titeln på filmen är This is England och den utspelar sig just där under år 1983. Landet är i gungning efter Falklandskrigen och de s.k. skinnskallarna växer i antal. För många innebär benämningen enbart ett mode, medan den för andra har en mycket starkare, politisk laddning.


12-åriga Shaun stöter efter ett bråk i skolan på en sådan grupp som snabbt känner sympati för honom. Han hittar här sina första riktiga vänner som introducerar honom för en helt ny värld av tjejer, "weed" och politik. När gruppens ledare får besök av en gammal vän som nyligen släppts från fängelse får allt en känsloladdad vändning. Den tidigare så sammansvetsade gruppen spricker upp och det blir oundvikligt att välja. Vilken typ av skinnskalle är du?


Kommentarer

Den nyfikne får återkomma, för svar på sin kommentar.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Till bloggens startsida
Trackback
RSS 2.0