Filmtips

Jag öppnar hårt idag med ett filmtips som jag klurade ut under min långa tågresa ner till småland. Jag hade både en och annan timme att fördriva, så hela två filmer brände jag av med början på Battle for Haditha. Det är en film från 2007 som ger en tvåsidig bild av kriget i Irak där vissa områden är mer utsatta än andra. Ett av dessa extra olycksdrabbade områden tycks vara en stad vid namn Haditha som blivit känd för de hemmatillverkade vägbomberna som kostat många liv. Genom filmen får man följa en grupp amerikanska soldater under deras tjänstgöring, paralellt med två irakiska män som tagit kontakt med Al Quida för att genomföra ett dåd av gudomlig karaktär.

Filmen är som jag uppfattade det baserad på en artikel ur Time magazine som vid sin publicering gav underlag för debatt världen över. I mitt tycke var det en mycket sevärd film då jag tror att den ger en viktig, och annars mörkad bild av situationen i Irak. Dock blev den vid många tillfällen svår att se på på grund av de brutala scenerna.


Kommentarer

Den nyfikne får återkomma, för svar på sin kommentar.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Till bloggens startsida
Trackback
RSS 2.0