Skicka vidare

För ett tag sedan klagade en kollega till mig om att det ringde massa människor till henne som sökte en Bo Karlsson. Flera samtal om dagen fick hon, och alla var från riktnummer en bra bit från Stockholm.

Ett uppdrag som skräddarsytt för klagomästaren Joel! Jag ringde Tele2 kundtjänst och frågade om detta, men de sa att de inte kunde se något fel. Ytterligare en dag förflöt och min kollega kom gråtfärdig till jobbet morgonen därpå.

"Det ringer utav helvete till den där jävla Bo Karlsson alltså! Imorse skulle de komma med hans handfat och inatt blev jag väckt av någon förtvivlad Margareta. Hur går det med det där Joel?"

Detta var prio 1 insåg jag nu. Efter att ha luskat fram vilket nummer alla felringare försökte nå kunde jag kontakta Bo Karlssons operatörs kundtjänst. Det visade sig att numret låg i Västerås och att det nyligen hade varit en brand i teleledningarna där. Av någon mycket underlig anledning hade då stackars Bosses nummer vidarekopplats till min kollegas och därför skickades nu samtliga samtal riktade till Bo vidare till henne. När vi hade tagit bort denna olyckliga vidarekoppling pratade min kollega med Bosse och sade att han snart skulle få sina samtal igen. Det var en förtvivlad och skamsen man som motvilligt kom med frågan:

"Tog nu några meddelanden?" Nej du Bosse, mänsklig telefonsvarare är inte riktigt min kopp av te.


Jäkla konstigt det där ändå. Att man kan vidarekoppla sina samtal till valfritt nummer alltså, utan någon som helst bekräftelse från innehavaren av numret. Skulle ju kunna utnyttjas som ett roligt practical joke iofs...

Kommentarer
Tojjan skrev:

Är vi säkra på att det är ett kommunikationssamhälle vi lever i? Brand i ledningarna, jo se här brinner det för jämnan, men inte fan ringer jag fel för det!



Bra text, herr J. Gillar slutklämmen. =)



//Tojjan

2009-02-11 @ 13:41:53
URL: http://www.tojjan.blogspot.com
Joel skrev:

Nej alltså det känns som att han måste ha knappat in en felaktig vidarekoppling själv efter att hans telefon slutat fungera till följd av branden. Men vafan, jävligt konstig grej ändå.



Och tack!

2009-02-11 @ 13:58:36
URL: http://joeltipsar.blogg.se/
J skrev:

Jag hade min mobil vidarekopplad till en polare, nästan till han inte var min polare längre. Men han fick ju prata med radiotjänsten i kiruna, karolinska sjukhuset, högskolan på gotland och av någon anledning min farmor en massa gånger innan han fattade vad som var i görningen.

2009-02-11 @ 15:01:30
URL: http://kreftans.blogg.se/
Joel skrev:

Hahaha! Det är alltså en beprövad jävlingsmetod för dig. Love it!

2009-02-11 @ 16:10:20
URL: http://joeltipsar.blogg.se/
ullrika skrev:

klokt och intressant. praktiska skämt blir ett måste nu egentligen. för dig som har åldern inne menar jag. resultat publiceras med fördel bland dina tips?

:)

2009-02-15 @ 12:12:14
URL: http://akirllu.blogg.se/
Joel skrev:

Haha, ja om det inte vore för att jag gärna får mina samtal själv så absolut. Ska se om jag kanske kan vidarekoppla hemtelefonen iaf, dit ringer ju ändå bara försäljare.

2009-02-15 @ 20:20:42
URL: http://joeltipsar.blogg.se/

Den nyfikne får återkomma, för svar på sin kommentar.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Till bloggens startsida
Trackback
RSS 2.0