Nej fy för civilcourage

En kollega skulle ta nattbussen hem från Slussen i torsdags. Med samma buss skulle även en ung tjej åka, men den biljett hon visade upp godkändes inte av chauffören. Hon skickade då efter en sms-biljett vilken hon då försökte med. Dessvärre dög inte heller detta då Mr. Busschaffis kände sig kränkt av att hon först visat upp en ogiltig biljett. Han sa att bussen inte skulle röra på sig förrän hon hade gått av. Tjejen bönade och bad att få åka med, för detta var nämligen sista nattbussen hem för henne, och hon skulle ut på Värmdö så det fanns inte riktigt några alternativ. Men chaffisen insisterade på att hon skulle lämna bussen.

Då försökte mig kollega hjälpa tjejen och övertala chaffisen att låta henne åka med. Han påvisade att slussens bussterminal inte heller var ett särskilt trevligt ställe att vara själv på om natten, allra helst för en ung tjej. Men tyvärr. Det som hände var istället att han ringde på ordningsvakter som kom och drog honom av bussen, tryckte honom över ett räckte och handfängslade honom. Sedan låste de in honom i en bur och inväntade polis.

Så ska de bekämpas, personer som försökter sätta sig upp mot överheten. Sitt still, håll tyst och gör som du blir tillsagd lille man!

Som ni förstår blev min kollega inte direkt Jolly efter detta, så han beslutade sig för att ringa både den ena och den andra. Tv4 nappade på storyn, och ikväll kommer det att sändas på nyheterna. Så missa inte det, klockan 18.30 ikväll på Tv4.

Kommentarer
ullisar skrev:

är det sant!?

men va fan.

allvarligt?



länka för oss som inte har tv4 stockholm.

för jävligt ju?

2009-03-11 @ 00:04:19
URL: http://akirllu.blogg.se/
Joel skrev:

Ja det är helt sjukt! Som sagt, det var på nyheterna igår men jag gör så - länken hamnar som ett eget litet inlägg frågan till ära.

2009-03-11 @ 09:15:25
URL: http://joeltipsar.blogg.se/
Tojjan skrev:

Bra skrivet Ullisar! Se till att nollåttorna delar med sig av sina tungt kriminella upplevelser.



Herregud...den busschaffisen måste ju känna sig som en potta med...idag? Minns jag rätt om vi varit inne på avdlening korkade chaffisar förut? Har ni patent på dem? Eller beror det på att vi har så gles kollektivtrafiklogistik (wow, vilket ord) att det inte är lönt att åka buss?



Bra att du skriver om det Joel. Och civilkuraget lever vidare hoppas jag!



//Tojjan

2009-03-11 @ 12:55:04
URL: http://tojjan.blogspot.com
Joel skrev:

Helt rätt, här har vi varit och nosat förut. Kollektivtrafik är ett ämne som aldrig blir urlakat. Och bitterheten är väl det som tar upp det mesta utrymmet på den fronten antar jag.



Jag tror nog att vår täta kollektivtrafiklogistik (!) bidrar till utbudet av jävliga förare, men jag kan också tänka mig att stressen och tempot i vår fina hufvudstad gör att arbetsmiljön för dessa puttar blir mindre angenäm och därmed framkallar ett visst oönskat beteende. Kanske. Dock oförsvarbart.

2009-03-11 @ 13:29:47
URL: http://joeltipsar.blogg.se/
ullisar skrev:

hörru Tojjan här finns massa bussr juh! jag åker dom t ex nästan varannan gång jag ska till eller från jobbet! ;)

2009-03-12 @ 22:48:11
URL: http://akirllu.blogg.se/

Den nyfikne får återkomma, för svar på sin kommentar.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Till bloggens startsida
Trackback
RSS 2.0