Är stammarna bytta?

Jag förstår nu vikten av frågan (rubriken). När någon köpt ett nytt hus och berättar för vännerna så studsar frågan tillbaka som ett eko. När man går på öppen lägenhetsvisning är det alltid någon framme hos mäklaren och snackar om dessa stammar. Nu förstår jag varför. Jag ser nu vikten av att ha stammar i bra skick. För har man inte det, ja då kan man behöva ringa fastighetsjouren för att man kommit hem från jobbet och upptäckt att badrummet invaderats av... ja, väldigt gammal och illaluktande mat kan man väl säga.

Vilka är dessa människor som jobbar med sådant? Inte alls något illa ment - karlakarlen i mitt fall är min hjälte, men jag bara tänker. Hur finner man intresset för detta? När man ställer frågan till barnen i skolan och alla svarar brandman och pilot, så säger en ensam liten kille att han vill jobba med bajs och sånt. Eller? Man kanske upptäcker det senare i livet, under gymnasiet. Där är det ju många som upptäcker vad de verkligen brinner för. Själv hamnade jag på lite av ett journalistikprogram, och tänkte att det absolut kan vara något för framtiden. Är det samma sak för dessa handy men? Sökte de en fastighetsskötarlinje och fick prova på att lösa proppar i avloppsrör och bara kände att det var deras kall?

Nej, nu försöker jag bara vara rolig. Förmodligen är det väl så att man gillar att vara fastighetsskötare, vilket jag inte alls har några problem att se tjusningen i. Men alla får väl bita i det sura äpplet någon gång under arbetstid antar jag. Saken var bara att denna kille var så himla oberörd av det faktum att det flockades små "kottar" runt hans fötter där han stod och pumpade.

För det var det han gjorde. Han satte ned något som såg ut som en gigantisk spruta i min toa och pumpade för kung och fosterland. Det skvätte och hade sig, och om man dragit ner det till ultra rapid och bytt ut omgivningen så hade det kunnat vara en reklam för Ving Charterresor. Men, när toa-pumpandet inte funkade så körde han lite i duschbrunnen. Och när inte heller det funkade så hämtade han det tunga artilleriet. Han gick ut till sin bil och bytte arbetsdojjorna mot arbetsgummistövlar. De små doktorshandskarna blev förstärkta med ett par diskhandskar storlek grov. Och pumpen, den blev ersatt av en j*vla oljeborr! Med den matade han ner meter efter meter av stålfjäder i rören för att snart konstatera:

Aj fan, det är det asså! Det är stamskott.

Det lät inte alls bra tyckte jag i min totala okunskap om alla dessa bajsbegrepp - det är ju alltid svårt med branschspråk. Jag såg mig själv stå där med armarna utsträckta framför ansiktet i ett desperat försök att mota bort kaskaden av avloppsinnehåll. Så illa var det som tur var inte.

Jag fick däremot springa upp alla våningar i mitt hus och be grannarna att inte spola under den närmsta tiden då jag inte gärna ville ha det i min lägenhet. Ett himla kul sätt att presentera sig för grannarna för första gången by the way! När jag kom ner igen tog jag ett djupt andetag innan jag öppnade dörren. Skulle havet nu inkräkta på mitt vardagsrumsgolv, eller var det kanske så väl att det hade börjat sjunka undan?

Det var det senare. Gud är kanske god trots allt. Resten av kvällen gick åt till olika former av rening och sanering, innan jag kunde krypa upp i soffan och tycka synd om mig själv. Så där har ni det mina vänner. En bra anledning till att hålla koll på stamkvalitén.

Kommentarer
J skrev:

Hur många indianer får plats i en lägenhet?

- Hela stammen. HAHA.



Dåliga skämt åsido. Tre av mina polare gör sånt där dagligen, de ser det ändå som ett uppköp från reningsverket de jobbade på förut...

2009-03-26 @ 10:41:02
URL: http://kreftans.blogg.se/
Tina skrev:

Hu hu hu så hiskeligt! 'ryhyhyser'



Kan btw tala om för dig att vi när vi flyttade ut hit till Huset På Landet hade vi bara utedass det första året. Det innebär tunnor som ska bytas och forslas bort. Sådant får man sköta själv... uuuhhh... (Tack och lov så var vintern extra kall det året. Dessvärre var sommaren extremt varm. Vattenclosette är att föredra då.)

2009-03-26 @ 21:58:30
URL: http://meanwhilesomewhereelse.blogg.se/

Den nyfikne får återkomma, för svar på sin kommentar.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Till bloggens startsida
Trackback
RSS 2.0