Hmpf

Jag tänkte bara reda ut några små språkliga missuppfattningar som allt som oftast petar mig i ögonen.
  • Det heter inte "... förens jag är klar...". Ja, om man nu inte menar ägandeform av fören på en båt då vill säga, ex. "förens reling". Förrän heter det om man vill få fram att något inte kan göras förr än, synonymt till innan.
  • Man gör ingenting "medans" någon annan gör något. Medans är nämligen... ingenting. Däremot kan man säga medens som är ägandeform av mede. Så om man vill säga "medens spets" går det utmärkt. Vill man däremot säga att något pågår samtidigt som någonting annat så ska man skriva medan.
  • Dem och De är ju inte helt lätt. Fast i 99 fall av 100 (lätt överdrift, men något i den stilen) så ska det vara de och inte dem. Ex: De kommer och hälsar på oss men jag tycker inte om dem. Jag ska ändå följa med dem tillbaka även fast de är slynglar.
Något jag vet är att man inte kan börja en mening med dem och aldrig sluta den med de. Dem är bestämd form i pluralis och de är obestämd form. Ska du chansa så skriv de eller dom som faktiskt också är accepterat.

Kommentarer
ullrika skrev:

nänänä. de är inte accepterat i alla lägen. jag halshugger. dom är okej. mer än okej faktiskt om alternativet är ett felaktigt dem! morr.



ps. bra tips det där med först och sist. ett annat är att provbyta ut mod jag/mig. då blir det mer lättbegripligt.

2009-03-05 @ 00:17:39
URL: http://akirllu.blogg.se/
Joel skrev:

Nu förstår jag nog inte riktigt vad du menar. "De" är inte accepterat i alla lägen säger du? Nej det är det inte, men i de allra flesta fall skall det vara De. Men är man osäker ändå så är det bättre att skriva Dom.

2009-03-05 @ 09:22:25
URL: http://joeltipsar.blogg.se/

Den nyfikne får återkomma, för svar på sin kommentar.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Till bloggens startsida
Trackback
RSS 2.0