Hur är det möjligt?

Tydligen gick melodifestivalen av stapeln igår. Det är faktiskt få saker jag bryr mig mindre om än just det, fast tack vare några mindre fel på folk i min omgivning så fick jag reda på att det var igår ikväll. Och då antar jag att det var som varje år när denna terror äger rum - fler svenskar än någonsin sitter bänkade och jämför låtarna och artisternas kläder. Låtarna som är en hopkok av förra årets låtar, nedmalda och sedan återupplivade, fast denna gång med schlagerhöjningen (den när de i sista refrängen höjer tonläget en oktav) en halv takt tidigare.

Schlagerlåtar är ju ungefär lika förutsägbara som rapmusik har jag kommit på. I 99 fall av 100 sjunger en rappare om hur mycket han gillar tjejernas kroppar och hur gärna han vill "get with them". En schlagersångare sjunger lika ofta om... ja, ingenting egentligen, men låtarna innehåller alltid orden love, baby och heaven.

Jag har också blivit påmind om varför jag alltid hade min mp3 med mig på gymmet förut. Det är för att på gymmet spelas musik från radion, och på radion spelas schlager. Och schlager, ja, det är ju inte ens musik faktiskt. Det är nämligen ett modernt tortyrredskap. Sådant som används mot krigsfångar för att få dem att avslöja hemlig information.

Schlager spelas även på andra ställen där musikkällan är radio, såsom i de flesta butiker. Därför har jag numera svårt att befinna mig på just sådana ställen. Härom dagen var jag inne på Stockhome och kikade lite när den där giftgasen pös ut ur högtalarna igen. Det var den av den f.d latin kingen som btw måste ha begått ett fullgott socialt självmord med denna låt, där han struttar runt tillsammans med en Lill John-liknande kille och låter lite som en blandning av full Lou Bega och en pubertal spansk, engelsktalande dansbandssångare. (Jag har inte tittat, det var på nyhetsmorgon.) TERROR är vad det är! Och jag har helt seriöst allvarliga problem med att förstå hur detta kan vara möjligt. Hur kan det vara så att det här är årets stora tv-händelse? Ja med det är bra underhållning säger ni. Okej, men kan dom då inte skippa försöket till att göra musik och bara hoppa och dansa istället så att vi slipper bli utsatta för denna misshandel? Nej fy, jag har faktiskt svårt att finna ord. Jag blir så arg! Hade jag blivit statsminister så skulle det förmodligen blivit min första åtgärd - att bannlysa melodifestivalen. (ABBA, ni är förlåtna. Ni visste inte bättre.)


Kommentarer
J skrev:

Som amen i kyrkan!

2009-03-15 @ 19:54:33
URL: http://kreftans.blogg.se/
Lexi skrev:

Först och främst... i år var låtarna sjukt mycket bättre än förra året (om man räknar bort fd Latin Kings killen + band och Markoolio), för det andra så lyssnar du nog inte på så mycket rap för det handlar faktiskt väldigt sällan om 'tjejernas kroppar och hur gärna han vill "get with them"' stuket, som det så väl gjorde än gång i tiden. Du kanske ska ladda några nya låtar, några som faktiskt är från 2000-talet?

Så som Svensson-människorna verkade ha fastnat i Carola/Charlotte Perelli stuket så har du fastnat i något fördomsland. Men till skillnad från dem så är du kvar. De må ha röstat igenom någon slags opera diva men det är ju ett steg framåt, trots allt. Lär och ta till dig, det skadar inte att lämna sina fördomar bakom sig...

PS Den som skulle ha vunnit är ju af Ugglas. Den låten var bra! Bra på ett, utanför schlager skiten bra!

2009-03-16 @ 00:19:36
URL: http://www.boybeater.org/
Joel skrev:

Här var det ord och inga visor. Jag förstår av din muneld att du är ett inbitet schlagerfan, och visst, du ser uppenbarligen något inte jag ser.



Men hur kan du påstå att inte rap allt som oftast handlar om hur en kille vill ha en tjejs sexiga kropp? Det är ju bara konstigt av dig. Klart att det finns andra innebörder också, såsom hur mycket pengar de har, hur jävlig deras uppväxt var och så vidare, men du ser ju inte en video utan artisten omringat av sitt entourage av lättklädda tjejer som skakar sin saftiga. Sen huruvida det är bra eller inte, ja det har jag inte lagt någon värdering i.

2009-03-16 @ 09:24:00
URL: http://joeltipsar.blogg.se/
ullisar skrev:

kanske inte lätt för dig att veta, men det heter inte schlager längre...

2009-03-17 @ 15:50:10
URL: http://akirllu.blogg.se/
Joel skrev:

VA? Vad heter det då?

2009-03-18 @ 09:06:20
URL: http://joeltipsar.blogg.se/
ullisar skrev:

melodier. det är en melodifestival. juh!

2009-03-19 @ 15:07:42
URL: http://akirllu.blogg.se/

Den nyfikne får återkomma, för svar på sin kommentar.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Till bloggens startsida
Trackback
RSS 2.0